fredag 1 april 2011

Sticklingar

För snart ett år sedan köpte jag två Doftpelargoner av okänd sort. Kvinnan i butiken berättade att den förr i tiden kallades "Fästemansfjärt". Man skulle alltså ha den för att dölja vissa odörer. Och jag förstår precis varför den funkade så bra till det "ända"målet. Bara av att gå förbi den gör att den avger en speciell nästan antiseptisk doft. Nu har de här två exemplaren stått och växt till sig i badrummet. De har blivit så höga och spretiga att de helt enkelt inte får plats i fönstret längre. Därför åkte sekatören fram och de översta topparna åkte av.

Jag har väldigt svårt för att kasta saker, speciellt blommor. Därför har jag nu dragit av de nedersta bladen på grenarna jag klippte av och satt ner dem i vatten för att senare plantera dem i jord så fort de fått nya rötter.
En sån här hyacintvas är perfekt för sticklingar, då ramlar inte grenarna ner i vattnet utan håller sig fast i kanten på vasen. (Dessutom får hyacintvasen fylla en funktion även när det är off jul.)


Och så var det fredag igen...
Den här veckan har gått rasande fort.
Ser fram emot en solig helg (de har ju lovat oss det).
Ha en skön fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar