måndag 28 mars 2011

Färgkick

Igår färgade jag garn. Det är en av de roligaste sakerna jag vet. Har du inte provat det någon gång har du missat något. Jag brukar vanligtvis färga garn i microvågsugnen i köket men igår färgade jag på traditionellt sätt, i gryta på en kokplatta i tvättstugan. Dörren stod på glänt så att solen kunde smyga sig in, ett härligt söndagsnöje. Enda felet är att tiden bara försvinner.

Jag är i behov av lite glada färger därför valde jag de här färgsprakande varianterna. Garnet är allt från 1-trådigt till 3-trådigt i natur respektive ljusgrått. På två av härvorna gjorde jag lite "knytbatik", det kan nog bli snyggt. Det 1-trådiga använder jag till mina yllebroderier och det 2 och 3-trådiga till att sticka, virka eller väva med. Färgerna som jag använder är högkoncentrerade tvätt och ljusäkta pigment för ull. De är blandbara med varandra och därför kan du skapa dina egna färger. Det är hur spännande som helst.

Nu har jag hängt ut härvorna för att låta dem torka i solen, det blev en ordentlig färgkick för trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar