torsdag 19 juli 2012

Gårdagens skörd

Nu är det full rulle i odlingsbäddarna och krukorna, vilken lycka att se när allt växer och frodas. Den gröna chilin vet jag inte riktigt hur stor den ska vara när den är mogen att plocka. Har en teori att när den enkelt kan brytas av från sin kvist är den färdig. Kanske någon annan vet! God är den i alla fall, kanske lite för lite sting i den. Kör nog en hottare variant nästa år.

Basilikan fullständigt sväller över och av den gör jag en supergod alltiallosås genom att bara mixa basilikablad med rivet citronskal o citronsaft, riven vitlök, salt o svartpeppar från kvarnen och en god olivolja. Passar till fisk, kött, sallad, fetaost, potatis, ja i princip till allt.

Rosmarinen ligger på tork under lavendelbuketter, kan det bli vackrare?




2 kommentarer:

  1. Ja, visst är det en härlig tid nu när allt mognar och ska skördas!

    Jag kan ha fel, men jag har för mig att chili blir hottare om de får sitta kvar längre på plantan. Smakerna och hettan mognar liksom till. Tror också att de kan tänkas bli hetare om du torkar dem.

    SvaraRadera
  2. Du har säkert rätt Karoline. Nu börjar de ändra färg till rött så jag får försöka låta bli att skörda dem.

    SvaraRadera