tisdag 29 november 2011

Julklappspyssel

Det börjar kännas jul tycker jag. Dags att börja julpyssla om man tänkt sig göra lite kreativa hemgjorda saker. I en tidigare bok som jag gett ut målade jag om plåtburkar så att de fick nytt liv igen. Boken som tyvärr inte längre finns att få tag i, jo på Engelska förresten. På svenska hette den Fint till Jul och den engelska titeln är Swedish Christmas Craft. Här får du förklaring på hur du gör en likadan burk. Sen kan du ju måla andra motiv också, jag gjorde även en kringla och en klassisk syltkaka.

Material som du behöver:
Plåtburk
Sprayfärg eller hobbyfärg som fäster på metall
Skyddspapper
Brun och vit färg till "knäckebrödet"
Penslar i olika storlekar
Blyertspenna att rita mönster med

Så här gör du burken:
1. Tvätta rent burken ordentligt och låt den torka.
2. Ställ burk och lock på skyddspappret och spraya med långsamma svepande rörelser eller måla den med en mellanbred pensel. Låt torka och upprepa tills ytan är helt täckt.
3. Rita en stor och en liten cirkel "knäckebröd" och måla först hela kakan ljusbrun, låt torka och måla sedan små mörkbruna prickar. Avsluta med att måla lite tunna vita "duttar" så att knäckebrödet ser verkligt ut.

Lycka till med ditt pyssel.



3 kommentarer:

  1. Så himla fina burkarna blev, det ska jag testa nån gång! Jag ÄLSKAR plåtburkar! Tror du att man skulle kunna lacka på bilder eller bokmärken istället för att måla?

    SvaraRadera
  2. Funkar jättebra med decoupageteknik (hur nu det stavas:) på burkarna. Det har jag gjort massor av gånger, det blir jättefint och riktigt hållbart! Använd bokmärken, tidningsurklipp etc och gärna tillsammans med ett sk decoupagelack från hobbyaffären. (Jag ÄLSKAR också plåtburkar - de är så genuina liksom).

    SvaraRadera
  3. Åh!! Både Emmily och min mamma är riktiga lackproffs. Jag ska föreslå en julpysseldag med dem för detta ska jag absolut testa! Kul!

    SvaraRadera